Preskoči na glavni sadržaj

Uticaj straha na živce i crijeva

U ljudskom tijelu strah se manifestira na dva načina – kroz crijeva i živce. Kako je zabilježio doktor Leopold Gluck prvi oblik javlja se prvenstveno kod djece u vidu nekontrolisanog trzanja tijela u vremenu dok spavaju, što se deklarira blažim oblikom, te u pojavi epilepsije, što je svakako teži oblik oboljenja. Kod odraslih strah se manifestuje kao akutni umobol ili žestoka glavobolja, slabost u udovima, naročito drhtavica u nogama i tamni krugovi oko očiju. Isto tako i česte noćne more su također popratni simptomi straha.

Kada je strah akumuliran u crijevima onda bolesnik pati od kroničnog proljeva, usljed kojeg mu tijelo onemoća i izgubi snagu. U prilog tome, još i danas se smatra da odrasli ljudi koji od masne hrane dobiju proljev ili općenito pate od onog što se u klasičnoj medicini klasificira nazivom iritabilna crijeva u djetinjstvu su bili podvrgnuti fizičkom ili psihičkom zlostavljanju usljed čega im se pojavio veliki strah.

U slučaju da je strah izazvao epilepsiju narodna medicina sugerira da se bolesno dijete u vrijeme epileptičkog napada ne smije se niti hraniti niti dodirivati, sve dok grčevi traju, a pod nos mu se mora staviti krpa zamočena u ocat, u namjeri da oštar miris ublaži trenutne poteškoće u kojima se nalazi. Onda kada grčevi postanu slabijeg inteziteta, majka djetetu obriše slinu sa usta, te mu stavlja obloge odnosno lanenu krpu umočenu u ocat na glavu (čelo) i pupak*.Tek onda kada grčevi potpuno prestanu, nakon nekog vremena, majka smije podojiti dijete.

Ako je strah (bolest) zahvatio crijeva, prije sunčeva izlaska, preporučuje se nabrati nekoliko grančica sedefila (Ruta graveolens), stucati je, pomiješati sa malo vode, pa tu mješavinu procijediti kroz gazu. U procjeđenu tekućinu doda se po pola kašikice meda i šećera te se na kraju ta smjesa ostavi negdje napolju –„ na Suncu i zraku“ – 24 sata. Ovaj lijek se bolesnom djetetu daje tri dana uzastopno u zoru, odnosno sat vremena prije izlaska Sunca. Odraslim se, pak, ovaj je lijek daje duži period, obično oko devet dana, ili samo voda u koju je potopljeno istucano lišće biljke Veronica officinalis.

Listovi ove biljke u prošlosti davani su kao profilaktičko sredstvo, u vidu amuleta, trudnicama, rodiljama i djeci, da ih nose na grudima kako bi bili zaštićeni od uticaja straha.

U Visokom ali i drugim okolnim mjestima, Veronica officinalis ili stravna trava stavljala bi se u metalnu posudu sa izvorskom vodom, koja bi se poklopljena držala na šporetu sve dok voda ne provrije. Čim se to desi, stravarka držeći u jednoj ruci lavor ili tepsiju iznad bolesnikove glave, ali tako da nema fizičkog dodira, u nju izlije proključalu vodu iz posude a onda okrene naopako tu posudu na sredini tepsije. Ukoliko vakuum povuče vodu ispod posude -"upije vodu"- bolesnik će se osloboditi posljedica straha. Identičan postupak se ponovi još dva puta. Vodom se na kraju bolesnik umije po licu, obrišu mu se ruke i noge a ostatak, zajedno sa biljkom, izlije na raskršće.

Za liječenje simptoma straha bosanske stravarke često preporučuju i ovu čajnu mješavinu: po prstohvat Mentha pulegium i Veronica officinalis se prelije sa dva decilitra vode i ostavi pola sata poklopljeno. Čaj se pije zaslađen s medom tri puta na dan.


Ljekovita moć olova

Za olovo se u bosanskom narodu vjeruje da posjeduje profilaktička svojstva čemu svjedoči i običaj da čim se čuje neka loša vijest, posebno o bolesti ili nesreći, kaže se: "olovo u šejtanove uši!". Najpoznatija specifičnost olova, zbog koje je uostalom i neizostavni rekvizit u liječenju straha, jeste ona da absorbira negativnu energiju u sebe.

U folk medicini BiH primjetan je uticaj homeopatije te psihološkog uvjerenja kako se šok može liječiti novim šokom. Naime, kada se neki pojedinac, a posebno dijete, jako uplaši usljed neočekivanog i krajnje negativnog iznenađenja, da ga doslovno preplavi jeza i trnci po stomaku i grudima, preplašena osoba na tren izgubi dah i onda se može desiti, prema mišljenju stravarki, da se srce pomjeri -"iskoči"- nekoliko milimetara ili centimetara na lijevu ili desnu stranu.

Osim klasičnog simptoma napetosti, umora, bljedila u licu i naglog trzanja u snu, osoba kojoj se "pomjerilo srce" često gubi dah i nešto je probada u grudima. Jedini lijek tome stanju je, prema tvrdnji stravarki, ritual salivanja olova, čija efikasnost u ovom slučaju očito se bazira na ideji da će preplašena osoba, nad kojom se izvodi ritual, doživjeti novi šok od jakog zvuka koje proizvodi rastopljeno olovo u dodiru sa hladnom vodom. 
U toku tog kratkotrajnog stresa, tokom ponavljanja tri puta izlijevanja rastopljenog olova u posudu sa vodom, srce će se postepeno vratiti na svoje mjesto. Materijalni dokaz tome stravarke pronalaze u samom obliku olova koje mora imati oblik duguljaste suze, što se naziva - srce.




Nakon što je tako podvrgnuta egzorcističkom obredu sa olovom u vodu se bace i tri vruća ugljena čiji zvuci pištanja treba da imaju umirujući efekat na bolesnika, pošto taj prigušeni ton sam po sebi simbolizira gašenje odnosno smirivanja. Vodom se nakon svega poduzetog bolesnik umije i malo je otpije, čime je liječenje završeno.

Nekada je egzistiralo pravilo da se mjerenje od straha izvede prije samog salivanja olova, kako bi se na taj način u potpunosti eliminisao svaki uticaj straha. Stravarke misle da strah može čovjeku ući u krv i kosti i "tada ga je teško istjerati iz insana", pa se mora biti uporan i domišljat u liječenju.


*Bitno je za dokumentirati kako se upravo navedena mjesta na tijelu u bosanskom okultizmu smatraju dvjema kardinalnim tačkama preko koje je svaki čovjek povezan sa spiritualnim svijetom.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...