Preskoči na glavni sadržaj

Presjecanje straha

Osim salivanja strahe i odsjecanja skrate stravaruše poznaju i druge metode liječenja straha, poput "uvarivanja strahe" ili presjecanja nožem. Ovaj zadnji metod vrlo je rjedak i danas je pravo čudo pronaći još neku stravarku koja ga prakticira. Po tome je krajem prošlog vijeka bila poznata sada već rahmetli Fatima Dizdarević, koju je tome podučila svekrva.

Stravarka uzme nož sa crnom drškom (koricama) i kako dodiruje prestrašenog, koji leži na podu ili krevetu licem okrenut ka plafonu, tako prati tekst egzorcističke basme. Kao i u svim drugim bajanjima i u ovom stravarka počinje sa učenjem "od glave pa na dolje":

Ne sječem N tebe i tvoje tijelo 
već sječem tebi crni strahu glavu, 
sječem ti grlo, 
sječem ti ramena, 
lijevu ruku, desnu ruku, 
prste od najmanjeg do najvećeg,
param ti grudi, 
sječem ti srce,
vadim ti drob, 
presjecam te po stomaku, 
lomim ti kičmu,
sječem ti obje noge, oba stopala,
i svih deset prstiju.
Bježi, prljava pogani,
nećeš ovdje jesti ni spavati,
bježi, crni strahu, od N daleko;
gdje pas ne laje, 
mačka ne mjauče, 
pijetao ne kukuruče, 
sa mojom basmom a božijom hazmom, huuuu!


Nakon što hukne u nož stravarka opet ponavlja pokrete nožem od glave do pete citirajući tekst basme i tako ukupno devet puta. Nakon zadnjeg ponavljanja nož stravarka baci sebi iza leđa. 



Uočljivo je u samom tekstu formule kako se strah doživljava kao neko nadnaravno parazitsko biće bez spolnog obilježja odnosno "crni duh" koji je opsjeo bolesnika.  Pri kraju formule stravarka ga prezrivo oslovljava i sa "prljava pogani" - nečista materija - aludirajući time da ga je pobjedila i razotkrila. Dodirujući nježno oštricom noža bolesnika po tijelu stravarka imitativnim pokretima i riječima ritualno kažnjava duha zbog toga što se usudio ući u ljudsko tijelo i mučiti ga*.

Personifikacija straha kroz obličje mračnog duha nije slučajna već utemeljena na vjerovanju svih stravarki o postojanju crnog straha koji uđe čovjeku u glavu i vrlo ga je teško istjerati. Isto tako, postoji "dnevna straha" i "noćna straha" - uplaši li se neko po danu lakše će se izlječiti od straha nego ukoliko se prepao noću "jer to je crna straha i ona insanu uđe u glavu!".

Primjetno je u tekstualno kraćim ili dužim egzorcističkim formulama da se strah uvijek protjeruje iz kostiju ("utjerao mu strah u kosti"), poput ove sa Sandžaka gdje bošnjačka stravarka govori:

Bježi, straho, 
iz kosti pod kožu, 
sa kože na dlaku, 
sa dlake u Crno more!


Kažnjavanje straha nije rjetka pojava u narodnoj medicini Bosne i Hercegovine. U antologijskom djelu Antuna Hangija o životu i običajima Bošnjaka autor opisuje metodu salivanja olova i navodi kako stravarka na kraju obreda makazama "sječe"  površinu vode u svim smjerovima, aludirajući tim pokretima na sječenje straha. Još jedan podatak jasno upućuje na narodnu predstavu straha kao duha, naime, sve stravarke imaju neka pravila koja izvode one ili sam bolesnik zbog opreza da se straha ne vrati nazad, bilo da je riječ o oblačenju nove odjeće, vješanju makaza i noža na ulazna vrata, ne osvrtanja unazad, itd.


Moć pljuvačke

U bosanskom narodu poznate su neke od profilaktičkih radnji sa kojima se želi trenutno anulirati uticaj straha. Najčešće je lagano pljucanje sebi među grudi. Kada se govori o negativnim pojedinostima, a posebno o bolesti, ili se pak čovjek nečega uplaši, bio je običaj da se blago razvuče okovratnik košulje ili majice, kako bi se oslobodila od dodira sa tijelom, i tako omogućilo pljuvački da padne na grudi, blizu srca.

Tradicionalni običaj pljucanja u stranu ili ispred sebe, kada se svjesno želi udaljiti zlo, segment je istovjetne prakse. Naime, u onom slučaju ako se opaze na sredini raskršća bačeni komadi olova i ugljena, od salivanja strahe, a u cilju da ih neko nagazi i primi strah bolesnika na sebe, pljune se prema viđenom i kaže:" Na kome si bila na toga i pređi", u nakani da se sačuva od te natprirodne transmisije.

Strah se poput magije, prema narodnom uvjerenju, može usmjeriti sa sebe na drugu osobu ali samo u onom najsvježijem trenutku, dok još nije ovladao potpuno umom osobe. Čim prođe prvi šok, preplašena osoba, ukoliko vidi neku drugu na pristojnoj udaljenosti, može tri puta ponoviti ovu kratku formulu fokusirano gledajući u svoju "metu":

Na crvu crv, 
na mravu mrav, 
na konju konj, 
na kravi krava,
a na tebi moja strava,
huuuu od Boga hazma 
a od mene basma!


Zatim pljune na svoj prst (kažiprst) i obriše ga uz drvo ili površinu zemlje, kako bi tim ritualnim postupkom dodatno se protjerao strah i na neki način pročistilo tijelo od njega.


*U narodnoj medicini BiH praksa korištenja metala, kao učinkovitog sredstva zaplašivanja duhova bolesti, tradicionalna je i njeno porijeklo svakako treba tražiti u najranijoj ljudskoj povijesti. Ova vještina temelji se na uvjerenju kako sve ono što može povrijediti ili ubiti čovjeka, poput olova (metak) ili željeza (nož), može također imati identičan destruktivni učinak i na same demone bolesti. U krajnjem slučaju takva je predodžba i razumljiva ukoliko uzmemo u obzir da duhovi, koji napadaju i opsjedaju ljude, egzistiraju na sličan način kao i oni sami te da su samim time ranjivi.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...