Preskoči na glavni sadržaj

Kad strah udari u stomak

narodnoj medicini BiH najčešće žene liječe probleme sa želucem, koje se nazivaju želudarice, i kao u slučaju straha, poput stravarki, i one tvrde da se od "pomjerenog želuca može i umrijeti!".

Većina njih rezonira da bi želudac trebao u tijelu biti pozicioniran u visini sa pupkom. Usred određenih nepovoljnih akcija i dešavanja, poput podizanja teškog tereta, pada sa visine, provođenja dugotrajnih dijeta, spavanja na rukama ili držanja ruku iznad glave, kod žena nakon poroda i sličnog, može doći do negativnih implikacija na rad i položaj želuca. Ponekad uzrok tome može biti jača prehlada, kada usred agresivnog kašljanja, želudac "iskoči" iz svog ležišta. Simptomi su gorušica, povraćanje i gubitak tjelesne mase.

Uticaj šoka, stresa i općenito straha također je čest uzročnik pomjerenog želuca. Kada se određenom opservacijom utvrdi da je"strah udario u stomak" inzistira se na krajnje blagom i nježnom pristupu bolesniku. On sadrži tri ili više etapa koje bi se mogle podijeliti u slijedeće kategorije:

Profilaktički pristup
Prirodno liječenje
Magijski angažman
Masaža


Profilaktički pristup 

U narodu se vjeruje kako na probleme sa želucem dosta djeluje psiha, odnosno sklonost nervozi, brizi a posebno paničarenju. Zapravo, kako smo do sada mogli zaključiti, svaki oblik psihičke napetosti ili straha ima direktan uticaj na ljudsko zdravlje. Za onu osobu koja naglo izgubi apetit, slabo jede ili je "žuta u licu" vjeruje se kako ima problema sa strahom. Poznato je, isto tako, kako plahe i bojažljive osobe - "ko se često i lako prepada odnosno "strunjiva"- imaju najviše problema sa želucem. Njima se diskretno preporučuje da potraže kamen "ustavljak" i stave ga u čašu iz koje često piju vodu. 

Naime, kako to piše Antun Hangi, bošnjačke majke su za smirivanje histerične djece, koja puno plaču i ne žele zaspati, koristile kamen ustavljak. Do njega se dolazilo na vrlo jednostavan način: na neko drvo napolju bacalo bi se sitno kamenje sve dok jedan ili njih više ne bi se slučajno zaustavilo na nekoj grani. Taj se kamen uzimao i stavljao djetetu pod jastuk. Kamen ustavljak u narodnoj medicini BiH ima svojstvo da smiruje, opušta i na taj način ozdravljuje (1). Za probleme sa strahom, koji utiče na želudac, odabiralo se drvo gloga. 


Prirodno liječenje

Svaka bolest želuca nastala usred konstantne izloženosti stresu i šokovima stravarke i želudarice u prvoj fazi tretiraju tradicionalnim lijekovima poput onog kada se devet listova sedefila istuca i pomješa sa kilo meda te uzima tokom 40 dana (2). Učinkovitim se pokazao i čaj od grančica dunje, koji ima izuzetno ugodan okus i lijepu crvenu boju, koja prema homeopatskom shvatanju "stimulativno utiče na psihu" baš poput čaja od kamilice, čija žuta boja idealno djeluje na one koji imaju "žuto lice zbog bolova u stomaku".


Magijski angažman

U kolektivnoj svijesti bosanskog naroda strah je neodvojiv sa problemima srca i želuca, što dovoljno uvjerljivo prezentira identičan način lječenja. Naime, ritual pod nazivom "uvarivanje strahe" koji se bazira na upotrebi proključale vode i okretanja prazne posude, kako bi vakuum povukao vruću vodu unutar posude, koristi se za liječenje želuca ali i straha. Jedina razlika u ritualima je da se u slučaju liječenja pomjerenog želuca voda na kraju prolijeva i ne dolazi u kontakt sa bolesnikom, dok kod neutralisanja straha bolesnik se njome umiva i peru mu se ruke i noge.


Masaža

Laganim masiranjem nauljenim rukama, počevši od lijeve ruke te idući prema ramenima i spuštajući se niz leđa, između donjih rebara i zdjelice, sa stražnje strane, vrši se cjelokupna masaža tijela u namjeri vraćanja želuca na svoje mjesto. Treba naglasiti da općenito masaža se izvodi u onom najtežem obliku, kada niti jedna prethodna metoda nije imala učinka. Poneke želudarice jačim pokretima izmasiraju samo dio ruku do lakta a onda ga podvežu sa nekom krpom i tako ostave pola sata.





(1) Volšebna uloga kamenja u različitim segmentima magijskih aktivnosti poznata je iz neolita i temelji se na kultu Velike Majke, najstarijeg božanstva u ljudskoj povijesti. Upravo iz tog vremena potječu i prve kamene statue i kipovi svih oblika Velike Majke "one koja daje život i štiti ga". Čak i većina obreda i svečanosti koja su se izvodila u njenu čast obavljali su se u pećinama, kako bi se u zemljinom utrobi ostvario što bliži kontakt sa ovim najstarijim božanstvom, bez kojeg je bio nezamisliv početak ljudske civilizacije. 

(2) Prema kazivanju stravarki prljava voda od kupanja vodom u kojoj se salivalo olovo, treba se proliti u potok ili rijeku, i "čim pređe devet kamenja zlo i bolest se razbilo!". Poznat je i stih egzorcističke basme "na devet kamenja da se obije i razbije". Devet je isto tako, uz broj 40, simbol Velike Majke (devet mjeseci trudnoće/40 tjedana),  a njihovi uticaji  su doslovno sveprisutni u bosanskoj ali i svim drugim magijama svijeta.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...