Preskoči na glavni sadržaj

Ogledanje u ovčiju plećku

Predviđanje sudbine gledanjem u plećku na područje Balkana populariziralo se dolaskom Osmanlije koji su vijekovima gajili ovu mantičku vještinu za koju se pretpostavlja da je praktikovana još u Babilonu. Međutim, postoji vrlo izvjesna teza da falanje sa plećkom potiče od ilirsko-rimske mantičke vještine gledanja u kosti životinja, prvenstveno onih manjih poput ptica. Danas je takvo proricanje još uvijek prisutno u Turskoj pod nazivom kürek kemiği falı. Zbog svega toga  ne čudi činjenica da se ovaj oblik gatanja najduže zadržao u Albaniji, Crnoj Gori te Bosni i Hercegovini.



Najavio početak prvog i drugog svjetskog rata


Dva mjeseca prije atentata srpskog teroriste Gavrila Principa na austro-ugarskog prijestolonasljednika Franju Ferdinanda, koji je rezultirao početkom prvog svjetskog rata i stradanjem 20 miliona ljudi, ovaj strašni događaj najavio je Đulaga Zeferović - gledanjem u plećku.

Desilo se to 1914. godine, kada je Đulaga Zeherović iz Sarajeva na jednom druženju sa prijateljima bio zamoljen da "pročita" plećku. Radoznalo društvo htjelo je doznati kakve vijesti se kriju o budućnosti, a kako je Đulaga bio poznat faladžija, svi su nestrpljivo čekali na njegovo proricanje.
Čim je uzeo plećku, gotovo istovremeno ruke su mu, kako je kasnije opisao, "odrvenile i nije vjerovao svojim očima šta vidi!" Poruka plećke je bila vrlo jasna i neumoljiva kao sudbina:

- Veliki grob vidio se u dinastiji Hasburgovoj. Malo dalje od tog groba vidjeli su se crni oblaci i mnogi grobovi, jedan iza drugoga! - ispričao je kasnije ovaj prorok.

- Rekao sam: "Allahu dragi, neka bude prema dobru, Franjin je mezar iskopan. I biće rata još u ovoj godini!"

Neki od prisutnih nisu vjerovali onome šta je plećka pokazala.

- Nema zašto biti rata - govorili su.

Đulagu je ovakva sumnja nekih prisutnih u njegovo viđenje budućnosti ozbiljno naljutila. Reagirao je ljutito i nastavio da kazuje svoje viđenje opisujući kakva to nesreća i katastrofa dolazi. Sve ono što mu je plećka jasno otkrivala.

Sutradan je, kao i obično, sjedio i pio jutarnju kafu, kada je neko zakucao na kapiju.

- Policija!

Zamjenik poglavara baron Kalas pozvao je Đulagu na saslušanje. Prorok je odmah zaključio da je pozvan zbog "politike". O tome je kasnije ispričao ovako:

- Kad uđoh, baron Kalas pokaza mi ljutito stolicu i reče: "Izvolite sjesti". Odgovorih mi:" Na ispitivanju sam, ne mogu sjesti dok ne završimo. Ne znam jesi li mi prijatelj ili neprijatelj".
Na to je baron strogim glasom povikao na njega:

- Ti širiš po čaršiji glasine protiv cara i kralja našeg! Znaš li ti šta to znači?

Đulaga je sačuvao prisebnost. Razmišljao je vrlo kratko, a onda odgovorio u dvije rečenice:

- U plećku su, pašo, vjerovali moji pradjedovi, djedovi, babo, pa vjerujem i ja! A ako sam za vješala, evo me!

Baron se nekako umirio nakon ove izjave. U razgovoru koji je tada uslijedio, čuo je baron Kalas od tog proroka mnoge pojedinosti koje ovaj nikako nije mogao da zna. Pa mu je ponešto i prorekao što će se vrlo brzo desiti.

Kako god, baron ga je nakon ovoga razgovora samo zamolio da glasine o smrti Franje Ferdinanda i predstojećem ratu više ne širi.

- Dobro je sve završilo - zaključio je Đulaga.

Tu naravno ne prestaje fascinantna priča o ovome pomalo zaboravljenom bošnjačkom proroku koji je svojom vidovitošću i ostvarenim proročanstvima zasluženo postao dijelom plejade poznatih svjetskih vidovnjaka.

Daleke 1896. godine, jednog zimskog dana, prijatelji su mu dali plećku u ruke nestrpljivo očekujući njegov komentar.

- Pogledah u nju i zadrhtah - prisjetio se kasnije. - U ušima mi je zašumila voda i začuo sam talase. Izgovorio sam tada molitvu El Fatihu i rekao ahbabima "Miljacka će na proljeće nabujati kao nikad. Bojim se, biće velike štete".

I doista, razina Miljacke je tog proljeća kao nikada do tada porasla i izazvala poplavu. Pred sobom voda je rušila i nosila kuće, štale, životinje, namještaj... Odnijela je i čuvenu sarajevsku "drveniju" - ćupriju, a sa njom i djevojku " mladu kao kaplja rose i lijepu kao cvijet".


Đulaga je rjetko kad pogriješio!


Na ljeto 1939. godine posjetio ga je novinar srbijanskog dnevnog lista "Vreme". Na pitanje kako je naučio da proriče budućnost gledanjem u plećku, dobio je ovakav odgovor:

- U starom vaktu, živjelo se k'o u trapu. Novina nije bilo, ni radija, ni telefona. Pamtim da je svaka mahala i kafana imala svog faladžiju, koji bi im "čitao" iz ovčije plećke. Okupljala se raja, a oni gledali i kazivali. Poštovali su ih, muhu si mogao čuti kada oni motre u plećku, jer su pogađali šta se iza brda sprema. Zalazio sam u svaku kafanu i kuću gdje ima dobar faletar, od njih sam naučio. Stari, pametni ljudi bi poslije čitanja plećke otvorili razgovor o svemu i svačemu, a mi mladi slušali i učili - ispričao je Đulaga, za koga saznajemo još i kako je " za svoje prijatelje znao spraviti siguran lijek za bubrege".

Novinar je, međutim, htio da sazna i više od toga. O tome u nastavku teksta piše:

" Izvadio sam plećku namjenjenu kod klanja ovce meni. Đulaga zaista pogodi da je mesar koji je klao životinju bogat i da "krije pare". Onda je prešao na opštu "politiku". U jednom momentu je uzbuđeno reagirao i uperio prst u plećku:

- Biće rata, pogledaj! Evo groblja, velika groblja.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...