O kruhu egzistira mnoštvo vjerovanja koja su u svojoj osnovi divinacijska pošto uvijek predviđaju buduća dešavanja. Sasvim sam siguran da u cijeloj BiH nema tog mjesta u kojem ne postoji barem nekoliko "krušnih praznovjerica". Većina njih je identična sa vjerovanjima bližih ili daljnjih mjesta i gradova, mada svakako postoje i neka lokalna. U Velikoj Kladuši se, na primjer, vjeruje da su mladić ili cura koji puno mrve kruh dok jedu nesretni u ljubavi. O takvim i sličnim folklornim promišljanjima ponešto je zapisao Tomo Dragičević (Narodne praznovjerice, GZM, Sarajevo), pa navodim ona koja su usljed modernizacije načina źivota skoro potpuno zaboravljena.
Kad se hljeb jede, pa se ponese u usta komadić i pane na zemlju, vele, da mu je neko u rodu gladan, isto i kad zalogaj iz usta ili kašike iz ruke na zemlju pane.
Kad hljeb neće da nadođe (ukisne), znak je, da će neko u kući umrijeti.
Kad se hljeb lomi, ne smije se kora okretati unutra kad se komadi meću na siniju, jer je to naopako, pa da i njima ne bude naopako. Ako se ko prevari, pa koru (okrajak) okrene unutra, reku mu "neće na vješala".
Kad u kruhu bude ćumura ili komadić drveta, sluti na mrtvorođenče.
Kad se u njem nađe kakva baja, znači, da će domaćin dobiti veću nafaku.
Bude li u kruhu dlaka, domaćin će se od kuće udaljiti.
Kad kruh ispadne iz ruku, znači da će se hambar isprazniti.
Kad čovjek u kruhu što od haljina nađe, znak je, da će brzo ženu izgubiti. Kad kruh preko pola pukne, nadati se putu ili dolasku putnika. Kad od kruha donja kora prione za ognjište, pa se odlomi i na ognjištu ostane, znak je, da je domaćica stalna i vjerna. Ako domaćica dižući kruh iz vatre prelomi, znak je, da će se sa domaćinom zavaditi. Ako domaćica načne kruh prije domaćina, dobiće drugog starješinu u kući. Za to uvjek starješina u kući kruh lomi i na sofru meće.
Ako prije kruh načne pašče, mačka ili miš, bojati se je kopiletu, jer vele, kad ona za drugim gleda, te životinje joj kruh načimaju.
Domaćica, koja mnogo kruh rasipa i marvi baca, vele, da je kućni dušmanin.
Kad domaćica metne na siniju prije kruh a onda kašike, znači, da treba drugu tražiti, jer je i ona već na drugog bacila oko.
Ako pred jedno čeljade domaćin kruha ne odlomi, već ono ispred drugog lomi i uzima, znak je, da će to čeljade sebi naskoro druga naći.
Ako jedno čeljade dobije od domaćina dva komada kruha, znak je, da će evlada imati.
Ako u domaćina za sofrom malo bude kruha, on će pozajmiti vele drugim žita, ako preteče, on će od drugih posuđivati žita.
Prvi korak prema uništenju jednoga naroda jest brisanje njegova pamćenja. Uništi mu knjige, kulturu i historiju te onda nađi nekoga da napiše nove knjige, proizvede novu kulturu, izmisli novu historiju. Ta će nacija brzo početi zaboravljati što jest i što je bila. Arthur Schlesinger
GENOCIDE IN GAZA - THE KILLING OF CIVILIANS DOESN'T STOP
So far, 80 thousand Palestinians have been killed in the Gaza genocide, of which 35 thousand are children. And all this happened before th...
-
Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koj...
-
Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“ i gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronican...
-
Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji...