Preskoči na glavni sadržaj

Čudesne moći božijeg nimeta

Prema klasičnom shvatanju sve ono što se smatra svetim i božanskim omeđeno je razno-raznim tabuima, kako bi se i na takav način naglasila važnost onoga prema čemu se iskazuje duboko poštovanje. Kad se za sofrom započne neka rasprava, a posebno pravdanje, onda onaj ko se brani upire rukom u kruh i govori: "Tako je bilo ovoga mi lipog božijeg nimeta!". Vjerovatno zbog svog božanskog statusa oduvijek se smatralo velikim grijehom gaziti po krušnim mrvama a jedna od kazni je i mogućnost da se "ograjiše" ili  "nagaziti" tojest tjelesno i umno oboli.

Svetost pšenice i hljeba kao finalnog proizvoda ogleda se i u narodnom vjerovanju kako se ne smije tresti (drmati) sofra pošto nju drže meleci. U Cazinskoj krajini ogromno poštovanje prema sofri ogleda se i u običaju tjeranja od sofre onoga ko mi se za vrijeme objeda smijao ili rugao. Domaćin bi ga potjerao riječima: "Bježi mi od sofre ćafiru i dušmaninu!"

U Bosni i Hercegovini se od davnina vjeruje da je nesretno za kuću ako neko od ukućana jede hljeb izvan doma idući ulicom. Navodno, kapne li samo jedna kap kiše na taj komad somuna neće ga više u kući biti. Zavladat će u njoj siromaštvo i neimanje.

Sretne li se na ulici takav prolaznik odmah bi neko od stariji na njega povikao:"Šta navlačiš ugursuzluk na kuću, bolan ne bio? Nisi imao kad sjesti i izjesti ovo somuna božijeg dara?"

Svoju ritualnu primjenu kruh je pronašao i u magijskim obredima za očuvanje braka. Osim naglašene sugestivne forme ti ritualni postupci su najbolja potvrda teze da su žene od samih početaka imale dominantnu ulogu u spravljanju hljeba te održavanju kulta Velike Majke personificirane kroz brojne boginje drevnog vremena.

Stare Bošnjakinje vjerovale su da golim rukama vade somun ispod sača i razgrću žeravicu da će smiriti agresivnog muža.

-" Jednoć ti ona vadi somun ispod sača, pa brže bolje zgrnu oni lug i žeru na ognjište golim rukama. - Šta radiš, bona, izgorjet ćeš ruke? - Neka, moram, jadna ti sam! Da ognjište na mene ne ziva, k'o moj čoek. Ako zagrćem žeru od somuna neće više!"

Moć vjerovanja u nadnaravnu moć somuna ne prestaje na ovome, što pokazuje nastavak zabilježenog razgovora:

- "Kad bi izišao ašikovati (muž), ja uzmem komadić somuna u usta, uvučem se u peć, pa ga vičem kroz solunar (odžak). Onda mora ašik da ostavi, pa da mi se vrati, jadi ga moji ne ubili."

Koliko se hljeb smatra svetim, a time i magičnim, prezentira vjerovanje da se suhe mrvice mogu koristiti umjesto tamjana, ukoliko ga nema, kako bi se zapis na kraju pisanja provukao nekoliko puta koz dim ili okadio. To je u prošlosti bila često praksa starih siromašnih hodža i drugih koji su se bavili pisanjem zapisa i hamajlija.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...