Preskoči na glavni sadržaj

Teško je bilo biti bosanska snaha

Prema kazivanju Mula Rašida Hadži-Pašića iz Žepča djevojka da bi u prošlosti ispunjavala sve moguće kriterije i stekla titulu poželjne udavače morala bi imati dugu kosu, crne oči, krupna, obla i rumena lica, bijele puti, tankih razmaknutih obrvica, široka i ravna čela, malešnih usta, sitnih i gusti bijelih zubi, poduga vrata, razmaknutih grudi, srednjega stasa, tanka u pojasu te da nije dus-taban, jer bi donijela nesreću. Noge treba da su joj malehne a na dlanu da ima na daleko prutnice (duge crte ili linije), jer je zbog toga sretnija i od dobra soja. Po dobi treba da je nekoliko godina mlađa od momka.

Njeno ponašanje mora biti pristojno a bude li vesela, pa se mnogo smije, narod bi govorio da je ludasija, a ako mnogo pjeva onda bi je nazivali harlakurla ili eksik-tahta, da je luckasta, ili žargonom mahale - da joj fali neka daska u glavi.

U Zavidovićima poželjna udavača je ona kojoj nije dus-taban, jer je nesretna, da joj nisu spojene obrve, zbog vjerovanja da je ljuta i osora, te da je širokog čela - široke pameti- i malehni usta.

Djevojka visoka i tanka nema evlada, oniska a jedra ima evlada i prije od drugih rađa mušku djecu. Srednja žena rađa prije žensku pa onda mušku djecu. Za djevojku koja često trepće vjerovalo se da neće imati djece.
Djevojka koja kada hoda stupa desnom nogom brže imat će djece a koja lijevom neće. Čestita djevojka brzo korača i preda se gleda, a koja polahko hodi je temerut odnosno lijenčina. Koja zvirla oko sebe (gleda uokolo) vižlasta je i šarijasta, svašta bi rada vidjela i znala, a dragi su joj i muški. Djevojci koja se svačemu začudi, narod veli da je blentulja tojest glupa.

O njenim kvalitetama i manama ocjenjivalo se i po načinu komunikacije, jedenju i visini.

Govor

Šutljiva i stidljiva djevojka se smatrala pametnom (pokorna), komunikativna se nazivala šarijasta, brbljača, lapača, laprdljavica. Tanak glas je sojli, krupan nije.


Visina

Tankoj a visokoj djevojci se govorilo da je"škrabulja", "visulja"... Takvoj djevojci bilo koje odijelo loše stoji. Malehnoj djevojci se opet govorilo "da tu nema žene ni do ručka". Prema tome u narodu se srednja visina kod žene smatrala najidealnijom. Ako nije ni odviše visoka i debela niti malehna i mršava govorilo se da je "kalufli".

Jelo

Djevojka koja bi za ručkom, prilikom prinošenja kašike, mnogo otvarala usta smatrali su prostakušom i popašnom a ako mljacka - glupačom.



Nedžad Salković, jedan od velikana sevdaha, klasičan je primjer izvanredno lijepog bosanskog muškarca.



Hanka Paldum, legenda bosanskog sevdaha, osim lijepog glasa "vlasnica" je i iznimnog fizičkog izgleda. Pravi je primjer onih žena koje sa godinama postaju sve ljepše.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...