Preskoči na glavni sadržaj

Kult prepoznatljive bosanske ljepote

Poznato je kako je bosanski narod od antičkog doba veliku pažnju poklanjao lijepom fizičkom izgledu, što je svakako ostavština naših ilirskih predaka, posebno žena iz plemena Japoda, koje su slovile među najljepšim. Od tada pa kroz sve naredne vijekove u narodu BiH njegovao se kult lijepog izgleda, koji je u tradicionalnom životu doslovno bio prisutan od najranijeg doba. Antun Hangi opisujući postupak uljepšavanja djeteta zapravo otkriva klasičnu i urođenu želju naroda za lijepim izgledom, što je svakako u jednom dijelu naše povijesti bila prvenstveno okupacija imućnijeg dijela stanovništva, poput trgovaca, zanatlija ili plemića, dok se kod većinski siromašnog naroda takav običaj i nije pretjerano njegovao.

Autor piše: “ Čim je ebejka dijete okupala i obukla, stane mu glavu ravnati da bude ljepša i pravilnija. Kako radi ebejka, onako će raditi i mlada majka, koja treba da pazi na to, da čelo u djeteta ne bude odviše veliko. Bošnjaci ne vole visoka čela. Koje dijete ima visoko čelo, rugaju mu se i vele, da mu je ko pojata. Da glava djetinja što pravilnije raste, treba je povijati i to ne jednim, nego sa dva obvoja (zavoja). Jedan ide od čela te se veže na zatiljku, a zove se povezač, drugi ide ispod brade, te se veže na vrh glave, a zove se podbradač. Te obvoje stegnu više puta tako, da moraš siromašno dijete požaliti, a kada ih skinu, opazit ćeš na djetinjoj glavici crvene obručeve, koji su nastali time, što krv nije mogla pravilno i uredno u glavu dotjecati i iz glave otjecati. Ali ne samo da oni nastoje da poljepšaju i dotjeraju glavu djetinju, nego i sve dijelove glave, naime, čelo, nos, usnice, oči, uši, obrvice i bradu. Premda moramo da ovaj postupak iz zdravstvenih razloga požalimo i osudimo, navešću ipak kako i za što oni to rade. Čelo rastiru ponajviše zejtinom, gustim mlijekom ili slinom za to, da dijete kad odraste ne bude imalo nabora oko očiju. Narod, a osobito prostiji svijet, drži da su ljudi, koji imaju nabore oko očiju, velike kavgadžije, spremni na svako zlo. Djevojka, koja bi vidjela velike nabore u momka, ne bi se nipošto za njega udala. Narod voli, da je nos u djeteta pejikli, skladan, i za to stišću i stanjivaju djeci nosiće jer širokog nosa niko ne voli. Oči tare majka ponajviše kad djetetu sise daje, a tare ih sa dva prsta tako, da prste vuče od nosa prema sljepoočnicama. To rade za to, da oči ne budu mutne i žmirave i da izađu zdrave, jasne i krupne, jer što su oči krupnije, to su narodu milije. Uši stežu i glavi privijaju, da ne budu velike i klempave. Isto tako skupljaju među prstima usnice djetinje, da ne budu velike. Bradu potiskuju prema grlu, da ne bude kako sedlo izbočita. Isto taku taru i vrat djetinji, da mu ne bude predebeo i da ne dobije guše. Na prsa meću djeci ham-pamuk, vatu, da djetetu prsa ojačaju i da se krijepe. Isto tako rade po nekim pravilima i sa djetinjim ručicama i nožicama. Stežu ih u povoje kao zločince pa dijete izgleda kao mala mumija. Ni sam ljenčina trbuh nema mira. I njega valja stezati i dotjerivati, da dijete ne bude trbušasto i velika izjelica."


Zbog svega do sada napisanog ne treba da čudi kako se u narodu razvila i njegovala jedna pomalo specifična vještina analiziranja ljudskog tijela, fizionomije lica, ali i određenih fizičkih pokreta te navika, da bi se na temelju toga mogao donijeti zaključak o kakvoj je osobi riječ, njenim vrlinama i manama. Danas kada analiziramo tu praksu izvjesno je kako su se njome najviše služili u prošlosti roditelji pri izboru supruge za svog sina. Kako se u konzervativnom društvu, kakvo je još uvijek bosansko, brak u prošlim vijekovima doživljavao vrlo ozbiljno, sasvim je razumljivo da se velika pažnja pridavala izboru novog člana familije u namjeri da se osigura plodnost i sloga koja je oduvijek označavala siguran napredak i proširenje obitelji.

Generalno, djevojke su najveću pažnju pridavale izgledu lica i puti. Bijelo lice među bošnjačkim ženama je od davnina bilo simbol ljepote te ne čudi tradicionalno izbjegavanje izlaganje Suncu, posebno u proljeće, kako bi se što duže zadržala svjetla put. U Velikoj Kladuši se vjerovalo da je Sunce otrovno dok ne prođe zimski dio godine tojest do početka maja. Još i danas pojedine nene prisjećaju se kako su kao mlade djevojke skrivale lice od Sunca, posebno pred neki vašar ili proslavu, da bi imale što bjelje lice kada se pojave među narodom. U tome im je pomagalo umivanje  surutkom za koju se i danas vjeruje da zateže lice i održava ga čistim i svježim. Isto se tvrdi i za kozije mlijeko.

Koliko su te ideje bile raširene i duboko utkane u tradicionalni život bosanskog naroda možda najbolje pokazuju mnogobrojne ljubavne basme, poetične i često rimovane magične riječi, sa kojima su djevojke nekad željela privući ljubav i pažnju određenog muškarca ali i naklonost okoline. Za ljubavne basme stravarka Šerifa Mujagić kaže da "basme nisu čarke već one su bezopasne i služe tome da žensko bude mušku milije i draže".

Analizirajući njihov sadržaj vrlo lako je uočiti podudarnost u naglašavanju onih osobina i statusnih simbola ljepote koje je bosanski narod u prošlosti smatrao najpoželjnijim kod djevojaka: tankog struka, visokog rasta, kako bi koračala ponosno, bijelog tena i rumenih obraza i usni. Treba naglasiti kako navedene proporcije nisu bile jedinstvene za cio narod već se u gradskim sredinama potenciralo navedeno dok se u onim ruralnim prednost davala djevojkama sposobnim za fizički rad i rađanje djece. Time su se i neka obilježja mjenjala. Svi ti atributi, ili veći dio njih, bili su sastavni dijelovi ljubavnih basmi:

Crko, puko, dok meni ne došo,
dok mene ne vidio tanku,
visoku, bijelu i rumenitu!

Želja da bude privlačna ali i prihvaćena od drugih jasno se naglašava u ovoj basmi:

Ja poleti kano voda,
a zatrepri kao gora,
gledaju me kao bega,
štimaju me kao cara,
oko mene moje druge,
ko oko cara virne sluge,
kud god hodim zlato nosim,
kad koračam zlato bacam,
kad govorim med ižimam,
elzalif amin!


Kakvom se djevojka nastojala predstaviti drugima, a posebnom voljenom muškarcu govori i ovaj dio jedne ljubavne basme:

"...cijelom svijetu slatka,
draga, mila i lijepa bila,
a najviše svom NN!"


Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...