ponedjeljak, 8. siječnja 2018.

Struna od devet ruku

Moj prvi susret sa narodnom medicinom obilježio je događaj koji mi se desio u tinejdžerskom dobu, kada sam pomažući rahmetli majci u vrtu štihajući s lopatom zemlju napravio nesmotren potez i izazvao jaku bol u predjelu želuca, usljed koje sam istog trena problijedio i čučnuo držeći obje ruke na stomaku. Majka je odmah prepoznala o čemu se radi i rekla mi da idemo u kuću. Pretpostavio sam da će mi skuhati neki čaj i reći da odležim dok bolovi ne prestanu. No, dok sam ležao u kuhinji posmatrao sam je, nijemo i sa bolnim grčem na licu, dok je u malenom lončiću zagrijavala vodu na šporetu a zatim vrelu vodu izlila u malu tepsiju. Dok je prevrtala prazan lončić spuštajući ga na sredinu tepsije tihim šapatom nešto je govorila, vjerovatno neku basmu ili molitvu. Nisam je nikada ni pitao jer mi tada osim pomisli da prestanu bolovi drugo ništa nije ni bilo važno. Začudo, sva voda je ubrzo nestala sa dna tepsije, u cjelosti se povukla pod lončić, a nekako u isto vrijeme oni užasni grčevi su se smirili i nestali. Doslovno, u nekih petnaest minuta od pojave bolova sve je prestalo?! Kasnije sam saznao da ono što je majka izvela tog martovskog dana u kuhinji poznato je u našem narodu kao "uvarivanje želdaca". Ta nesvakidašnja metoda liječenja pobudila je u meni radoznalost da sve ono što čujem od nekoga iz svoje okoline zapišem i tako memoriram, spasim pred neumoljivim snom zaborava. S vremenom se skupilo dosta toga i postalo podsjetnik kako je nekada živio i disao narod sjeverozapadne Bosne.


„uvarivanje želdaca“

U narodnoj medicini BiH osobe koje se bave liječenjem ovoga problema nazivaju se želudarice (žene) i želudari (muškarci). Prema njihovom kazivanju pomjereni želudac (strunjeni želudac), tretira se jako ozbiljnim zdravstvenim problem sa potencijalno smrtonosnim epilogom. Tome uostalom svjedoči i narodno vjerovanje prema kojem se ova tegoba manifestira čak kroz devet oblika, takozvanih „devet ruku“, pa želudarica mora biti iznimno vješta da svaku pojedinačno detektira i primjeni odgovarajuću metodu liječenja. Svaki od devet oblika tog oboljenja ima svoj specifičan naziv i dijagnozu poput : „plava struna“, „crvena struna“, „crna struna“ itd. Međutim, potrebno je napomenuti kako želudarice nisu u potpunosti složne u određivanju naziva i simptoma, pa se najčešće njihova mišljenja poklapaju kod „plave strune“ pošto se ona najlakše otkriva i liječi. Međutim, dedukcijom svega dostupnog materijala kojeg sam imao na uvidu iz arhive Zemaljskog muzeja u Sarajevu, ali i pojedinačnih razgovora sa narodnim liječnicima, uspio sam dobrim dijelom kategorizirati njihove nazive. Naime, ono što unosi zabunu kod većine jeste to što svaka struna pojedinačno ima uglavnom dva, a nekad i tri, naziva; prvo nazivlje bazira se po boji a drugo je određeno nečim simboličnim poput dijela tijela, spola, po vodi ili hljebu i slično. Stoga se najčešće navode sljedeći nazivi: krušna struna, ručna struna, muška struna, ženska struna, vodena struna, sastava, itd.

Krušna struna se liječi tako da se iz hljeba izvadi sredine, od nje napravi kuglica u koju se zabodu uspravno tri šibice, postavi se na pupak a onda se šibice zapale i poklope čašom.

Ručna struna prepoznaje se po tome što kod bolesnika „ispršte damari“. Liječi se masiranjem ruke.

Muška struna je poznata i kao „razvijen pupak“ manifestira se kroz jaku bol u stomaku, osjećaj gušenja, crnilo pred očima. Kod muškarca može uzrokovati slabu pokretljivost spermatozoida.

Crvena struna nastaje od brige, stresa, sekirancije, emocionalnih problema. Manifestira se mršavljenjem, povraćanjem, bljedilom i mučninama. Želudac se u ovom slučaju detektira ispod rebra, ili se pomiče ka srcu,  i jedini način je da se masiranjem vrati nazad.

Crna ili teška struna nastaje od nošenja tereta, naglog okretanja, neredovite ishrane, kod poroda, u snu ili nekakvom udesu a očituje se kroz naglo debljanje, vjetrovima, nadimanjem i bolovima, ne samo u želuci nego i u crijevima. Kod crne strune želudac se pomiće prema kičmi. Od teške strune javlja se bol među plećima.

Ženska struna je oboljenje koje, kako to i sam naziv implicira, pogađa isključivo žene usred trudnoće i porođaja, no, isto tako, može uzrokovati i privremenu neplodnost tako da žena ne može ostvariti trudnoću. Liječi se masažom i potpasivanjem, itd.

ON SALE - "99 LOVE CHARMS

You are looking at a book that was written by an excellent connoisseur of magic and its secrets. With one of the 99 spells, you have the opp...