Još mnogima od nas je u sjećanju adet starih nena da se uvijek negdje u kući čuvalo bar nekoliko komadića olova, obično u kutiji za šivaći pribor, za „ne daj Bože“, da se nađu pri ruci ukoliko se neko dijete prepadne, ureče ili neko od ukućana nagazi. Po potrebi to se olovo diskretno odnosilo do stravarke i ostavljalo da na njega nauči (obično suru Jasin), pa bi se onda sutradan odlazilo na seansu salivanja.
Evidentno je kako u prošlosti nije bilo djeteta, naročito u ruralnim sredinama, kojemu se bar jednom nije salivala straha. Čim bi majka primjetila da se njeno čedo uplašeno budi iz sna posumnjala bi da je postalo žrtvom užasnog straha koji mu trga snove i oduzima snagu. Vjerovalo se da je potrebno što prije djelovati u pravcu liječenja prvenstveno zbog bojaznosti da strah ne bi oživio u mladom biću i prouzročio mu dodatne komplikacije, pa čak i smrt.
Neka Joka, žena Petra Kokotovića, iz Račića
ispripovijedala je svešteniku K.Kovačeviću (Kako
se liječi od strave?, Bosanska vila,
3 broj, 1888.godina), kako joj ništa drugo nije pomoglo da spasi dijete
nego li - salijevanje strahe. Iako se obraćala za pomoć đaku i popu od toga
nije bilo skoro nikakve fajde. Spas je tek pronašla kod stravarke Nelke[1].
–„Moj Mile, kad je bio dijete,
dopade jedan put te nemile bolje (misli se na strahu) i čitav mjesec dana bio
je u takoj muci, da nikad u noći ni u danu očiju sklopiti nije mogao. Bože moj
milostivi! Muka je to bila velika:čas zaspi, čas zavrne očicama, čas protegni
se, pa se trgni i skoči na noge, da mu sve koščice pucaju. Išla sam đaku u
Suvaju (selo kod Bosanske Krupe), te mi otvara' roždanik i reka, da se –
prošćeš – Kad sam ga nosila (trudna bila) poslije sunčanog počitka i to uoči
sv.nedjelje preko bunjišta prešla, na da me je na bunjištu – Bog budi s nama –
zapan'o (zadunuo) nečisti vjetar, te da je od toga i moj mali stravu dobio.
Napisa mi tri zapisa: „jednim ćeš ga – veli – okaditi, drugim ga okupaj, treći
zamotaj u voštenu krpu, pa privrzi (objesi) djetetu na vrat. Dado mu gotova po
talijera, pa odoh kući i učinih sve kako mi on reče. Po mojoj duši, malo
djetetu bi lakše, ali po nesreći otrže se zapis s vrata djetinjega, te se neđe
izgubi a njega bolest opet poče kinjiti. Odvedoh ga starom popu Bosaičiću u
Grmušu – jer mi rekoše da je on sevepli ruke – pa mu očata strašnu molitvu
tamam od bešluka (50 nov.), ali i to slabo pomože. – Dok mojoj srećom kazaše mi
za staru Nelku iz Podastrane , te ja brže bolje k njoj. Zateko je u kući samu
samcatu i kazah joj sve po redu. Onda ona skoči i izvadi iz kovčega (sanduka)
puščano zrno (kuglu), metnu ga na mašu (ožeg) a mašu na vatru. Sve nešto šapće
u sebi, pa sam htjela, da i ja čujem što šapće, ne bi li kako i sama liječiti
naučila, ali ne mogoh čuti ništa, nego samo dvije tri riječi. Učini mi se, da
ovako nekako šapće:
Euzubilahi
De ozdravi mali!Oće šućur, ako bog da,
Ozdraviti svojoj nani.
Kad se olovo na maši rastopilo, a
ona nali bakrenu zdjelu (ćasu) vode, pa metnu djetetu na čelo a u onu vodu sali
rastopljeno olovo sa maše. Olovo u vodi cvrknu i pade na dno, a ona ga brže bolje
izvadi, pa ga sve nešto zagleda i otpoče meni:
“Evo vidi ti se, da ti se mali
najprije prep'o od nešta rogata i to baš onda, kad si ga rodila ili bar kad je
malešan bio“. Ja se primislih malo, i po mojoj jedinoj duši, pade mi na um, da
je jedan naš jarac dolazio na kućni prag i zavirio u kuću, kad sam ja maloga
Milu rodila. Uzeh i ja od nje ono olovo a ono se na moje preveliko čudo u vodi
u jarca pretvorilo. Pravi pravcati jarac: vide se rozi, brada, noge – ama baš
sve poput našeg lasana (jarca). „Vidiš“ –reče mi Nelka – „od šta god dijete
najprije stravu dobije, to će meni izaći na ovome olovu, ali to predragi
melajići[2]
(anđeli) tako učine – i to nije svakom dano“. Nelka uze opet ono olovo, pa ga
metnu na mašu i prinese vatri. Olovo se opet rastopi, a ona metnu zdjelu
djetetu na prsa, pa opet učini kao i prije. Tako i treći put nad nogama
djetinjim. Kada je po treći put svoj posao izvršila, reče mi:
Čuješ draga! Ništa drugo nije
sevep (uzrok), da se tvoje dijete prepada, nego onaj jarac, za koga sam ti
kazivala, nego ako je taj jarac živ a ti ga zakolji jer ne valja da živi“. Za
tim uze onu vodu i otra djetetu desni obraz i lijevi nožni palac, pa onda
lijevi obraz i desni palac, desnu ruku i lijevu nogu, lijevu ruku i desnu nogu
a onda sve ostalo tijelo, i to sve unakrst. I od tog vremena nikad se mom
Mili - Bogu fala- strava nije pokazala.
Nelki sam za ljekariju dala dvije cvancike, jedan sirac i od onoga jarca, kad
smo ga zaklali, plećku mesa. Da joj je blagosloveno! Ja to i ne žalim, jer da
nje ne bi, moj Mile davno bi već – Bog budi s njim – u crnoj zemlji ležao.
Ovdje možete pročitati cio tekst:
https://www.scribd.com/document/390769253/Salivanje-strahe-kod-bo%C5%A1nja%C4%8Dkog-naroda-Raif-Esmerovi%C4%87-pdf
https://www.scribd.com/document/390769253/Salivanje-strahe-kod-bo%C5%A1nja%C4%8Dkog-naroda-Raif-Esmerovi%C4%87-pdf