Preskoči na glavni sadržaj

Kako se skidaju uroci sa stoke

U Velikoj Kladuši se vjeruje kako je siguran znak da je krava urečena ako prije izlaska Sunca suzi na desno oko. Čim se to utvrdi domaćica uzme šaku soli i odnosi je kod neke stravarke ili nene koja zna "proučiti" da skine uroke. Smatra se kako je najbolje bajati ili učiti od uroka stoci rano ujutro, kako bi stravarka mogla uzbrati u bašti ili negdje drugdje spadan travu (Common pursale) po kojoj ima rose. Stravarka sol stavi ispred sebe i dok uči bajalicu protiv uroka blago udara spadan travom po soli. Ako je zimski period onda se dodaje malo izlomljene kupine, grabovine i lijeske u sol. 

Uzmimo za primjer da se krava zove Šarenka. Bajalica ovako glasi:

Šarenka sol dobija, 
dlaku svoju razvija, 
tijelo svoje odmorila, 
mlijeko svoje dobila.
Svake nagaže gasi, 
svoju dlaku i tijelo spasi,
Šarenki podne dolazi,
od nje dušmanska ruka i urok odlazi, 
Šarenka sol prima 
sa sebe svaku muku 
i svačije oči i ruke snima.
Šarenki podne prođe 
kod nje mlijeko dođe, 
tijelo svoje spasila, 
svačije oči i uroke gasila, 
a svoje mlijeko sebi povratila. 
Dušmanske ruke gasi, 
sol joj dlaku i tijelo spasi.
Šarenka vatru i vodu prima 
sa sebe svaku muku, 
svačije oči i uroke snima. 
Tijelo svoje odmorila, 
mlijeko svoje dobila, 
od sebe uroke oborila.
Kod Šarenke mlijeko ostade, 
od nje strah, nervoza, bola, 
urok i nagaža otpade! 
Sve sam ovo svojoj kravi skupila 
i dala, 
dušmanske ruke smlatila, 
svjetske oči zagasila 
svoju sam Šarenku spasila!
Od dušmanskih ručica i očica 
kupina je pokupila, 
grabovina je pograbila, 
ljeskovina je izliječila 
od moje krave vime, 
u nje vime do kuka, 
od nje otpade svaka muka, 
dušmanske oči i ruka.
Svoju je vareniku svuda pronosila, 
svom gospodaru 
i tijelu i vrelu donosila. 
Kuda god prolazi, 
dušmanske ručice i očice ne nalazi, 
dlaka joj vodu prima, 
vatra i vrelo čuva, 
što je Šarenki na repu postalo, 
to je dušmanu otpalo, 
svoju je vareniku pokrila, 
svjetske ruke i oči odbila, 
svoje tijelo odmorila 
a svaku bolu oborila.
Vatra gasi a voda Šarenku spasi, 
strah i uroke gasi, 
tijelo odmorila, uroke oborila,
svake je nagaže, 
dušmanske ruke i uroke odbacila, 
svoje mlijeko sebi povratila. 
Kod Šarenke mlijeko ostade, 
od nje svačije oči,
uroci i nagaža otpade.

Zatim stravarka tri puta ponovi ovu basmu:

Šarenka zobanje dobija, 
od sebe uroke odbija, 
vatra i voda gasi, 
svačije oči smlati.
Vatra i voda gasi 
devet čuda i učuda, 
svačije oči odbija, 
svoju je dlaku spasila, 
svačije oči gasila, 
svoje je tijelo odmorila, 
svačije oči oborila, 
svoje tijelo odmorila. 

Na kraju trećeg ponavljanja ona dodaje i ovo:

Kod Šarenke zobanje ostade, 
od nje svačije oči i urok otpade, 
uz božiju moć i pomoć, 
veledalin amin!

Nakon što se kravi prouči da joj se da tri uzastopna dana poliže malo naučene soli u kojoj je izmrvljena spadan trava i, kako se vjeruje, svaki će urok ili magija sa nje otpasti. Ili se daje u zobanju. Za bajanje kravi ne smije se ništa naplatiti ("za sevap se prouči"), a vlasnica krave može kasnije stravarki, ako želi, donijeti u znak zahvalnosti sira ili mlijeka.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...