Preskoči na glavni sadržaj

HAMAJLIJA - VJERNI ČUVAR OD ZLA

 www.esmerovic.com

U folklornoj tradiciji Bosne i Hercegovine oduvijek se znalo i pričalo o hamajlijama. Nosile su ih sve tri vjere ali jedino su one arapske kroz vijekove pokazale i dokazale svoju profilaktičku moć, dok su hamajlije od pravoslavnih i katoličkih popova zbog svoje nepopularnosti potpuno nestale. Naime, narod je očito od početka, bez obzira iz koje vjere dolazio, najviše povjerenja imao u one arapske, kako nekada tako i danas.

A da sve to nije bez osnove najbolje potvrđuju i bogata tradicija bosanskih hodža-iscjelitelja, šejhova i derviša u spravljanju hamajlija protiv crne magije, uroka, džinna i šejtana. Danas, kada smo svjedoci mnoštva izjava novokomponiranih vjernika koji se rado hvataju citiranja svakojakih hadisa, iako je većina navedenih dvosmislena, tako da se mogu protumačiti na razne načine, kao i onih proturječnih koje ovi izbjegavaju navesti, najbolji mogući savjet je - ignorirajte ih. Svi su generali kada bitka prođe a dok traje ljudska patnja nigdje nema nikoga da pomogne. Time mislim da je sve rečeno.

 

Hamajlija se u našem narodu popularno naziva dilbagija i ona po svojoj kategoriji ne spada u zapise (tilsume, talismane) nego u takozvani sveti zaštitni tekst, koji može sadržavati samo određene kur'anske citate i molitve, ili vefkove, posebne simbole, imena meleka (anđela), itd. U perzijskom jeziku postoji riječ šamail (sveti tekst) od čega vjerovatno dolazi arapska riječ hamail (hamal - nositi, nosač), iako među Arapima egzistira desetak naziva za nju a najčešće su hirz i hiđab.  Tekst hamajlije može biti na arapskom, perzijskom ili urdu jeziku.

 

U bosanskoj tradiciji se vjeruje da je hamajliju najbolje nositi oko vrata, tako da dodiruje sredinu grudi odnosno područje gdje se nalazi srce.

Tvrdi se da svaka magija (sihir, čarka) napada upravo srce, kako bi ovladala njime, a onda ostatkom tijela. Još se vjeruje da uslijed jakog magijskog napada žrtva može doživjeti srčani udar.

Postoji više načina kako se hamajlija izrađuje ali među najboljim je onaj kada se ona piše zadnjih devet dana lunarnog ciklusa i završi kada ispisivač ugleda mladi Mjesec na nebu. Nakon što se napiše zadnja riječ papir se premota u oblik kocke ili trougla i uz njega se, prije zamotavanja u mušemu (povošteno platno) stavi list sedef trave ili tri zrna kahve. Danas se umjesto mušeme hamajlija oblijepi selotejpom, pošto je bitno da se spriječi kontakt teksta i ljudske prljavštine poput znoja, ili pak s vodom, vlagom ili nečim drugim. U Cazinskoj krajini nekada davno je bio adet da se hamajlija okuje u lim a potom uveze u zečju kožu. Ovako zaštićena nije se morala skidati s tijela prilikom kupanja i s njom se moglo ići bilo kuda te bez ikakve opasnosti gaziti po svakojakim sihirima.

 

Od pojedinih hodža doznao sam da postoje dvije dilbagije: mala i velika. Mala dilbagija se nosi na lijevoj strani tijela a velika na desnoj. Kako se vjeruje, najbolje ih je imati obje. Nakon što se hamajlija završi, plati i stavi oko vrata obično se njenom nosiocu dogodi neka bezazlena senzacija ali samo ukoliko na sebi ima djelovanje neke čarke ili je ograjisao. Naime, u onom vremenu dana ili noći kada mu se desilo da je postao žrtvom nagaze ili vradžbine osjetit će lagano gušenje u prsima ili može tu noć, običnu prvu, usniti crno stvorenje ili nešto crne boje. Dešavaju se i druge reakcije ali ove dvije su najčešće. Naravno, ukoliko osoba nema magiju na sebi onda nakon što stavi na sebe hamajliju neće osjetiti nikakve znakove.

Svrha hamajlije je da nosioca čuva i štiti od urokljivih očiju, crne magije, džinna, šejtana, ljudskog zla i belaja. Uvijek se sugerira da se nikome ne govori o posjedovanju tog čudesnog predmeta te da se prije odlaska na kupanje skine sa vrata. I za kraj treba napomenuti da ni hamajlija nije vječna te da tokom vremena, zbog starenja papira i teksta, izgubi na svojoj profilaktičkoj moći. Tada se naruči nova a stara se baci niz brzu vodu, obično neki slap ili tamo gdje voda na rijeci ili potoku ima brži tok.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...