Preskoči na glavni sadržaj

Kurban kao žrtva i spas

Motiv krvne žrtve poznat je u skoro svim kulturama svijeta i ta nit se proteže sve do sivila čovječanstva te prvih oblika religije. Od svih žrtvenih mitova najupečatljiviji je onaj o vrhovnom perzijskom bogu Mitri, koji je zaklao velikog bika, od čije je prolivene krvi postala zemlja i priroda, odnosno potekao sav život. Mitra je nakon toga spustio ljudske duše na Zemlju te bez imalo sumnje u širem kontekstu žrtvovanje bika predstavlja težnju ka duhovnom ispunjenju, kako bi čovjek pobjedio svoje primitivne životinjske nagone. Mitrini sljedbenici nastavili su slaviti sveto žrtvovanje tako što su pili vino i jeli kruh, koje je predstavljalo njegovu krv i tijelo, slaveći na taj način božanski život, koji im je on podario. Tu tradiciju kasnije preuzima kršćanstvo zamjenjujući Mitru, perzijskog boga Sunca, sa Isusom.

Ništa manje zanimljivo nije spomenuti ni to kako su i naši ilirski preci imali običaj klanja bika, kao ritualnog motiva sa kojim su obilježavali vrhunac ljeta i svečanost žetve početkom avgusta. Osim navedenog treba navesti još jedan običaj klanja janjaca za Jurjevo ili Hidirlez, šestog maja, koji je od davnina označavao početak ljeta odnosno svjetle polovine godine. Time bi se moglo zaključiti kako je ritualna tradicija žrtvovanja među našim narodom antička tojest daleko starija od monoteizma.

Slično tome i kod Semita, odnosno Jevreja i Arapa, prinošenje žrtve bilo je prakticirano daleko prije začetka judaizma i islama, no, kao početak te tradicije, uzima se predaja o Ibrahimu ili Abrahamu i njegovom sinu Ishaku ili Ismailu. Prema kazivanju svetih knjiga Ibrahim je sretno živio dok nije dobio zapovijed od Boga da mu mora žrtvovati svog sina prvorođenca, a uvjerivši se da je ovaj spreman na tako veliku žrtvu, Bog mu zapovijedi da umjesto djeteta zakolje ovna. I od tada se kod muslimana ovaj dogadaj smatra obavezom koje se svaki Muhamedov sljedbenik treba držati.

U afričkim kultovima i starim religijama, posebno u brazilskoj umbandi, makumbi ili palo majombu središnji motiv svakog obreda čini žrtvovanje životinja, čije duše na taj način bivaju oslobođene i po riječima vjernika "puštene u svjetlost". Za razliku od zapadnjačkog poimanja pojma životinjske žrtve, kod naroda Latinske Amerike i Afrike ona se ne doživljava nečim negativnim. Svaka žrtva, koja prizove pozitivne učinke poput izlječenja, ima benefite i božansku važnost za obje strane.


Žrtva za novi život

Kurban Bajram, koji dolazi nakon dva mjeseca i deset dana od ramazanskog Bajrama, sveti je praznik žrtve i obilježavanja povratka sa hodočašća ili hadža.

Povodom Kurban-bajrama tradicionalno se kolje kurban pred dušu umrlog. Ako je rahmetlija oporukom odredio da mu se kurban zakolje, onda se zaklani ovan mora podijeliti sirotinji, dok u drugim slučajevima samo krv ide pred njegovu dušu, a ostalo mogu ukućani pojesti. U Sarajevu je bio običaj da se lijeva strana kurbana podijeli sirotinji a desna strana ostane familiji.

U Cazinskoj krajini kurbansko meso se većim dijelom odnosi po komšiluku, uz pravilo da se ne smiju zaobilaziti kuće onih ljudi sa kojima se ne govori. Ukoliko neko od tih susjeda odbije primiti kurban ogriješit će se a pored toga, vjeruje se u narodu, ubrzo će mu se desiti neka šteta kao očit dokaz Božije kazne.

Osim za umrle kurban se kolje i za bolesnika, da bi ozdravio, ili za nesretne ljude koji su pod uticajem kletve ili loše sreće. Ukoliko se kurban zakolje za bolesnu osobu onda je običaj da ona okusi malo tog mesa a ostalo se dijelilo. Pored toga običaj je da se žrtvom obilježi novi život pa se prilikom rođenja muškog djeteta zakolju dva kurbana a jedan za djevojčicu. Negdje je adet da se to učini nakon što se djetetu nadijene ime.

Za one "zatvorene sreće" koji se ne mogu udati ili oženiti običaj je da si ta osoba zakolje tri kurbana, svake godine po jednog, sa nijetom ili namjenom da sretne suđenu osobu. Navodno, već prve ili druge godine ta će se osoba usrećiti u ljubavi ali pravilo se mora ispoštovati do kraja, bez prekidanja.

Postoji još običaja poput onoga pri salijevaju temelje za kuću, da se na ćošku prema istoku ili na mjestu gdje se planiraju ulazna vrata zakolje mladi ovan, kako bi novi dom bio sa nafakom i berićetom. Na koži od tog kurbana nekada su se pisale hamajlije, posebno one kućne.

U tradiciji našeg naroda za kurban se oduvijek odabirao crni ovan, bez ijedne bijele dlake, ali u nemogućnosti da se pronađe mogao je poslužiti i nešto drugačiji. Osim ovna može se zaklati i neko drugo bravče. Također, životinja za ovu svrhu uvijek se mora kupiti od para zarađenih na pošten način, jer u protivnom kurban neće biti primljen kod Boga.

Ako je osoba pod djelovanjem crne magije, a nema novca da kupi ovna, onda bi se za oslobođenja od zla zaklao pijetao kao kurban a njegovo meso podijelo u tri komšijske kuće.

I za kraj bilo bi interesantno navesti i neke običaje liječenja bolesti kurbanom kod turskog naroda. Ovo su neki od njih.

Kada dijete ne može prohodati u jutro Kurban Bajrama skupljale bi se noge žrtvovanih životinja iz sedam kuća. Nakon što se noge očiste, prokuhaju se u vodi, pa se ta voda i noge daju djetetu da ih popije i pojede. Vjeruje se da će nakon toga ono prohodati.

Neka djeca imaju problem da gube dah dok spavaju. Da bi se izliječila ova bolest, na Kurban Bajram kada se kolje kurban, zavežu se ruke i noge bolesnog djeteta i ono legne nasuprot kurbanu. Kada se izgovori tekbir prije klanja kurbana, vrat djeteta se dodirne nožem, te mu se oslobode ruke i noge, i ono se šalje u kuću. Vjeruje se da će dijete od tog dana biti oslobođeno gubljenja daha, kao što se čovjek oslobodi grijeha nakon klanja kurbana.

Popularni postovi s ovog bloga

Bosanska zrna sudbine - falanje u grah

Proricanje uz pomoć 41 zrna bijelog graha u Bosni i Hercegovini se naziva b acanje graha, falanje u grah ili ogledanje u grah . Osoba koja se bavi proricanjem naziva se faladžinica , ako je u pitanju žena, ili faladžija ako je ta osoba muškarac. Sama riječ falanje potiče od perzijske riječi fal što znači slutnja ili nagovještaj.   Proricanje uz pomoć zrna graha ( favomancija ) je dio tradicije ove zemlje i smatra se da zapravo potječe još od Ilira, koji su umjesto zrna graha koristili kosti ptica, bacajući ih na tlo i prema zauzetom položaju određivali sudbinu. Zanimljivo je napomenuti kako još uvijek u Bosni postoje pojedinci koji bacanjem zrna graha na pod određuju sudbinu prema položaju zrna graha.   U bosanskoj tradiciji proricanje sa zrnima graha pripisuje se hazreti Fatimi, kćerki božijeg poslanika Muhameda, koja se ovom mantičkom vještinom bavila tajno pazeći da Muhamed ne sazna za to. No, jedne prilike, Muhamed je ušao neočekivano u njenu sobu, baš...

Ne diraj ptičiju nafaku!

Kad nekog stalno boli glava ili ga muči nesanica treba uz Euzubilet oko glave, za suncem, tri puta obnijeti kakve sadake i dati je sirotinji. Kada nekom jedna kragna košulje viri van iz odjeće, a druga ne, vjeruje se da je ta osoba zaljubljena u nekog. U Velikoj Kladuši se tvrdi kako nikad nije bilo vodenog ili drvenog prosjaka pošto stari ljudi vele da je ogrijeva i vode oduvijek bilo. Ne valja spavati sa čarapa na nogama, možeš se razboliti. Ne valja pisati ili crtati kemijskom olovkom po koži tijela, jer ako se razboliš, nećeš se lako moći izliječiti. Kad se u kući zateknu tri osobe istog imena mora se napraviti halva. Nagaziti se može na pasji ili mačji izmet, to se naziva sugreb, od čega se neki dio tijela ospe crvenilom i svrbežom. Liječenje se vrši tako da se oboljelo mjesto potare korom kruha i da psu da pojede. Kad dijete ima padavicu otac treba nabaviti mladog crnog ovna bez ijedne bijele dlake i otići sa njim i bolesnim djetetom na raskršće. Tu na raskršću treba iznenada da ...

Tako ti je pao grah!

Odavno je javna tajna kako bosanski narod najviše vjeruje u „otvaranje zvijezde“  i  gatanje u grah, kao dvije provjerene vještine pronicanja u ljudsku sudbinu. Iako praksu ogledanja u grah nailazimo kod Turaka, Kazahstanaca, Rusa, Bugara, Rumuna i Mađara bez imalo sumnje bosanski način proricanja je najtemeljitiji i najpouzdaniji. Bacanje graha, ogledanje u grah ili falanje u grah vrlo je stara divinacijska metoda koja, prema nekim antropolozima, ima svoje izvorište u šamanističkoj praksi naših predaka Ilira koji su običavali pri ozbiljnoj  životnoj nedoumici bacati male ptičije kosti iz ruke na pod, kako bi pri njihovom padu i položaju otkrivali sudbinske odgovore. A da je upravo tako dokazuje nam danas rjetka, ali još uvijek donekle prisutna, praksa pojedinih faladžinica koje držeći  41 zrno graha u desnoj ruci iznad njega prouče šapatom odgovarajuće molitve i riječi, namjene na pitanje, i onda ga doslovno laganim pokretom bace ispred sebe na površinu stola. Zati...